Portfolio

DE OLIFANT EN IK Een foto van mezelf als peuter op een oranje olifant op wielen. In dit beeld heb ik mijn oranje olifant waar ik heel dol op was, laten vergezellen door twee grotere oranje olifanten. Ik heb dit getekend om mezelf te steunen en te beschermen. Ik geef mezelf back-up vanachter mijn rug, een kwetsbaar deel van mijn lichaam. Hiermee geef ik mezelf de steun die ik als kind zo heb gemist.

Tussen de wolken en Heidepol… Een dierbare collega, lieve vriendin, topmoeder, grote liefde, deze rollen vervulde zij met verve. Zeer geliefd in de theater en muziekscene en met een ongelofelijk gevoel voor humor. Ze was ziek, al heel lang. Ik vond het fijn om al tekenend met haar bezig te zijn, het gaf me troost en prachtige herinneringen passeerden de revue. Haar stem in mijn hoofd op de achtergrond, ik zal haar nooit vergeten.

IRIS In 2017 verloor ik mijn vriendin Iris aan een stom ongeluk. Ik maakte voor mezelf als troost een Helend Beeld. Na haar overlijden vertelde een medium dat ze nu voor haar lieve baby’tjes aan het zorgen was, kindjes die ze helaas nooit mocht krijgen maar wel heel graag wilde. Dat beeld in het hiernamaals waar haar droom alsnog uitkomt en zij het fijn heeft vond ik zo ontroerend en troostend. En dit alles getekend voor een grote maan, als quote naar de film E.T., een jaren ’80 icoon, de tijd waarin wij opgroeiden.

JEROEN
Ik maakte een helend beeld voor Jeroen. Aan de hand van een foto waar Jeroen als kind heel trots op was, hebben we samen een beeld gecreëerd waar Jeroen zijn ouders erkend als zijn scheppers en zijn jonge ik, losjes met de teugel door de woestijn voert, richting een eigen toekomst. Het paard bekend als vluchtdier, hier helemaal rustig en in control. De tijd van angst en vluchten is voorbij.

SLAPEN OP ZEE Ik bewerkte een foto waar ik lig te slapen. Ik had vroeger altijd veel moeite met slapen, ik durfde nooit alleen naar boven. Mijn drie jaar jongere broertje liep altijd met me mee naar boven. Deze oude foto heb ik bewerkt waarbij ik een pop van mezelf tot leven heb gewekt om me te beschermen plus een bootje zodat ik kan wegvaren als het te moeilijk wordt. Zo heb ik met terugwerkende kracht het heft weer in eigen handen genomen.

KATJA Dit helende beeld begon met een foto die we uiteindelijk niet hebben gebruikt. Het gevoel van die foto, daar hebben we wel gebruik van gemaakt, een gevoel van niet gezien zijn en overprikkeld zijn. In dit helende beeld heb ik de hoofdpersoon helemaal vooraan gezet, helemaal gezien dus. De personages uit haar favoriete kinderboek staan klaar om met haar te spelen, ze kunnen bijna niet wachten. En dit alles in het decor van haar favoriete plek van vroeger, de oude boerderij van haar tante. 

BABY ZONDER NAAM Toen ze te vroeg geboren was kwam ze in een couveuse terecht. Als een kind nog zonder naam, want of ze het zou overleven was nog maar de vraag. Een kille harde ijzeren couveuse met van die grote plastic armen voor de zusters, die geen gezichtsuitdrukking hadden want ze droegen een mondkapje (!). Een kleine baby met een grote huidhonger en extreme verveling, dat was de start van haar leven. En dan loopt ze vast in haar leven, burnouts, extreme vermoeidheid en overprikkeling en komt ze uiteindelijk weer terug bij het begin. Na een lange zoektocht naar informatie, herkenning en erkenning, want er is nog maar weinig over dit trauma bekend in Nederland. Ik tekende haar als een Feniks die oprijst vanuit de couveuse met een enorme kracht naar een fijn moment in haar leven, als tiener zittend in een boom helemaal in balans. Niet vergetend waar ze vandaan komt maar de aandacht leggend naar het goede en naar dat wat ze in zich heeft. Van het donker naar het licht.